De DNS editor:
Wanneer u bent ingelogd in uw account via https://klant.denit.nl kunt u in het menu klikken op “Mijn diensten”.
Vervolgens klikt u op “Beheer DNS”. U ziet nu een overzicht van de domeinen die u bij Denit heeft geregistreerd. Achter de domeinnaam kunt u klikken op “Edit Zone”.
Klik vervolgens op ‘’Edit Zone’’ en ziet u nu een overzicht van de ingestelde records.
Record wijzigen:
Om een record te wijzigen kunt u in het betreffende veld de wijziging doorvoeren.
Bijvoorbeeld wanneer u bij een A record het IP wenst te wijzigen dan haalt u het oude IP adres weg en plaatst u het nieuwe IP adres. Klik vervolgens op “Save Changes”.
Record toevoegen:
Klik rechtsbovenaan op “Add Record”.
Er opent een nieuw scherm.
Vul hierin de waardes van het nieuwe record en klik op “Add Record”. Het record is toegevoegd.
U kunt diverse soorten records toevoegen. Mocht u twijfelen over hoe u een record moet toevoegen dan kunt u contact opnemen met support@denit.nl.
Record verwijderen:
Wanneer u een record wilt verwijderen klikt u achter het betreffende record op het prullenbakje.
Let op! Verwijder nooit het hoofdrecord, bijvoorbeeld jouweigenwebsite.nl(dus zonder www.). Wanneer u deze verwijdert zal de gehele DNS van het domein opnieuw moeten worden ingesteld, wat kan betekenen dat uw website er 24 uur uit ligt.
Melding: Geen zone beschikbaar
Indien er wordt aangegeven dat er geen zone beschikbaar is betekend dit dat uw domein nog niet in onze nameserver is toegevoegd. Wij kunnen het domein voor u toevoegen. Graag ontvangen wij hiervoor een verzoek per e-mail naar support@denit.nl. U kunt daarbij gelijk het IP adres opgeven waar uw domeinnaam naar toe moet wijzen. Nadat wij het domein hebben toegevoegd kunt u nog extra records toevoegen via de hierboven beschreven manier.
Tips:
1.
Voor een DNS wijziging staat 4 tot 24 uur voordat deze overal is doorgevoerd. Mocht het nodig zijn dat de DNS wijziging sneller wordt doorgevoerd, bijvoorbeeld wanneer u de domeinnaam verhuisd naar een nieuwe server, dan kunt u de duur(TTL), voor een korte periode, verlagen naar 5 minuten. Deze wijziging dient u echter tijdig uit te voeren gezien deze wijziging zelf ook 4 tot 24 uur duurt. U verlaagt de duur door de TTL in te stellen op 300 seconden. Wanneer u gereed bent dient u de TTL weer terug te zetten op de standaard waarde van 10800.
2.
Maak geen typefouten, controleer alles goed voor u een record toevoegt, wijzigt of verwijdert. Een typefout kan betekenen dat uw website offline gaat of dat u geen e-mail meer ontvangt, het kan dan weer 4 tot 24 uur duren voordat dit hersteld is.
3.
Twijfelt u of het correct is ingesteld? Neem dan alvorens u het instelt, contact op met Service en Delivery en vraag ons om het proces met u door te lopen.
4.
Maakt u gebruikt van onze forwardingsserver (httpforwarding) dan dient het hoofdrecord(jouweigenwebsite.nl) en het www. record (www.jouweigenwebsite.nl) een A record te zijn en te wijzen naar 62.148.160.20. Dat is het IP adres van onze forwardingsserver. Als u deze verwijderd zal de forwarding niet meer werken.