DNS beheren / aanpassen

De DNS editor:
Wanneer u bent ingelogd in uw account via https://klant.denit.nl kunt u in het menu klikken op “Mijn diensten”.



Vervolgens klikt u op “Beheer DNS”. U ziet nu een overzicht van de domeinen die u bij Denit heeft geregistreerd. Achter de domeinnaam kunt u klikken op “Edit Zone”.




Klik vervolgens op ‘’Edit Zone’’ en ziet u nu een overzicht van de ingestelde records.

Record wijzigen:
Om een record te wijzigen kunt u in het betreffende veld de wijziging doorvoeren.



Bijvoorbeeld wanneer u bij een A record het IP wenst te wijzigen dan haalt u het oude IP adres weg en plaatst u het nieuwe IP adres. Klik vervolgens op “Save Changes”.

Record toevoegen:
Klik rechtsbovenaan op “Add Record”.



Er opent een nieuw scherm.



Vul hierin de waardes van het nieuwe record en klik op “Add Record”. Het record is toegevoegd.
U kunt diverse soorten records toevoegen. Mocht u twijfelen over hoe u een record moet toevoegen dan kunt u contact opnemen met support@denit.nl.

Record verwijderen:
Wanneer u een record wilt verwijderen klikt u achter het betreffende record op het prullenbakje.



Let op! Verwijder nooit het hoofdrecord, bijvoorbeeld jouweigenwebsite.nl(dus zonder www.). Wanneer u deze verwijdert zal de gehele DNS van het domein opnieuw moeten worden ingesteld, wat kan betekenen dat uw website er 24 uur uit ligt.

Melding: Geen zone beschikbaar
Indien er wordt aangegeven dat er geen zone beschikbaar is betekend dit dat uw domein nog niet in onze nameserver is toegevoegd. Wij kunnen het domein voor u toevoegen. Graag ontvangen wij hiervoor een verzoek per e-mail naar support@denit.nl. U kunt daarbij gelijk het IP adres opgeven waar uw domeinnaam naar toe moet wijzen. Nadat wij het domein hebben toegevoegd kunt u nog extra records toevoegen via de hierboven beschreven manier.

Tips:
1.   
Voor een DNS wijziging staat 4 tot 24 uur voordat deze overal is doorgevoerd. Mocht het nodig zijn dat de DNS wijziging sneller wordt doorgevoerd, bijvoorbeeld wanneer u de domeinnaam verhuisd naar een nieuwe server, dan kunt u de duur(TTL), voor een korte periode, verlagen naar 5 minuten. Deze wijziging dient u echter tijdig uit te voeren gezien deze wijziging zelf ook 4 tot 24 uur duurt. U verlaagt de duur door de TTL in te stellen op 300 seconden. Wanneer u gereed bent dient u de TTL weer terug te zetten op de standaard waarde van 10800.

2.   
Maak geen typefouten, controleer alles goed voor u een record toevoegt, wijzigt of verwijdert. Een typefout kan betekenen dat uw website offline gaat of dat u geen e-mail meer ontvangt, het kan dan weer 4 tot 24 uur duren voordat dit hersteld is.

3.   
Twijfelt u of het correct is ingesteld? Neem dan alvorens u het instelt, contact op met Service en Delivery en vraag ons om het proces met u door te lopen.

4.   
Maakt u gebruikt van onze forwardingsserver (httpforwarding) dan dient het hoofdrecord(jouweigenwebsite.nl) en het www. record (www.jouweigenwebsite.nl) een A record te zijn en te wijzen naar 62.148.160.20. Dat is het IP adres van onze forwardingsserver. Als u deze verwijderd zal de forwarding niet meer werken.

Gerelateerde artikelen

Hoe kan ik mijn cache wissen?

Hieronder staat beschreven hoe je de cache van je browser kan wissen. Cache wissen in Internet...

Algemene en Technische informatie over SPF

Algemene informatieSPF is een protocol dat ertoe moet leiden dat er minder tot geen spam meer...

Instellen Office 365

Als u gebruikt wilt maken van Office 365 voor uw e-mail of lync zullen er een paar aanpassingen...

Hoe doe ik een traceroute?

Wanneer u problemen heeft met het bereiken van uw website dan zal onze helpdesk u kunnen vragen...